Szepo

Kozma Szilárd: A polaritás és az Apokalipszis törvénye (Az V. törvény) - 1. rész
Kozma Szilárd: A polaritás és az Apokalipszis törvénye (Az V. törvény) - 1. rész
A POLARITÁS TÖRVÉNYE, VAGYIS A SZÉLSŐSÉGES LÉT- ÉS ÉLETHELYETEK SZÜKSÉGÉNEK AZ EGYETEMES TÖRVÉNYE. Az ötödik egyetemes sors-törvény.(A lelepleződés és a leleplezés szükségének a törvénye.) A Nagy Constantinuszék által evangélium-szerzővé választott és így az újszövetségbe kanonizált Apokalipszis c. monumentális művét megalkotó János nevű, beavatott író, akinek nem véletlenül az asztrológiai Skorpiónak megfelelő Sas a szimbolikus állata, jól ismerte az apokalipszis fogalmom tulajdonképpeni értelmét.

Kozma Szilárd  ·   3 éve   ·   Sorsrendezés asztrológiával  ·   0  

Kozma-Joó Viola: A Bolond - A beavatott, a Tarot 22
Kozma-Joó Viola: A Bolond - A beavatott, a Tarot 22
Miért nevezik Bolondnak a tarot legerősebb, legtöbbet érő, a 22-es számú kártyáját? Mi is ez a rejtélyes, beavatott-i Bolondság? A Bolond állapot, úgy, mint a boldogság, az istenazonosság-tudatból fakad. Analóg a Halakkal és a Plútóval. A Bolond életfeladatait felvállalta mind, minden őserővel harmóniára törekszik, megismerte és megszokta az újjászületést, majd fel is támadt, mert megismerte a karmáit és fő célja azokat teljesen, de legalább is minél nagyobb mértékben feloldani. De ezt viszont bolondság és boldogság nélkül lehetetlen. Bolondnak és boldognak kell lenni mindig, a boldog bolondságot mindig gyakorolni kell. Gyakorolni kell azt tehát, hogy a legnehezebb helyzetben is bolondkodva boldogok és boldogan bolondok lehessünk. Hogy a karmánk megnyilvánulásai és a figyelmeztető jelek ne ejtsenek soha kétségbe, ne vigyenek a kétség, a harag, a düh, vagy a szomorúság átélésének a kísértésébe.

Kozma-Joó Viola  ·   3 éve   ·   Sorsrendezés asztrológiával  ·   0  

Farkas Szilárd: Válságból válságba...
Farkas Szilárd: Válságból válságba...
Hamvas Béláról szólni még mindig hálátlan vállalkozás, akár az irodalom, akár a filozófia területén állunk, leginkább elnéző mosolyra számíthatunk. A szerző megítélésében a lehető legtágabb keretek közt mozgó vélekedésekkel szembesülünk.

Faragó Feri  ·   4 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Bödőcs Tibor: A szalonnáról (Hamvas paródia)
Bödőcs Tibor: A szalonnáról (Hamvas paródia)
Szalonnázni annyi, mint szalonnázni. És több. A görögök, Szókratészig, tudták ezt. Igaz, rosszul. Abban minden szent irat megegyezik, hogy az Aranykorban nem volt halászlékocka. Legalábbis ritkán használták.

Faragó Feri  ·   4 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Nemoda Lászlóné (Hamvas Éva lánya): Hamvas Béla családi emlékezete
Nemoda Lászlóné (Hamvas Éva lánya): Hamvas Béla családi emlékezete
Nézem az örökül kapott családi fényképeket. Rajtuk nagybátyám, Hamvas Béla, aki száztíz évvel ezelőtt született Eperjesen. Édesapja, az én nagypapám, Hamvas József evangélikus paptanár volt. Aschendorf Józsefként anyakönyvezték. Édesapjának, Aschendorf Frigyesnek kékfestő gyára volt Győrben. Nagyapám tizenhét évesen árvaságra jutott, a rokonok kiforgatták a vagyonából. Ekkor magyarosította a nevét Hamvasra, és önerőből elvégezte a tanári egyetemet, majd a teológiát.

Faragó Feri  ·   4 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Kőszegi Lajos: Hamvas Béla - az inotai raktáros
Kőszegi Lajos: Hamvas Béla - az inotai raktáros
AZ ÉDEN ARCA. A világban minden hely valamikor az Éden egyik arca volt, és évezredeknek kellett eltelnie ahhoz, hogy az ember ki tudja mondani egy hely nevét, azt az egyetlen szót, ami nem más, csupán önmaga, amely az ember hódolata a hely géniusza előtt. A lepusztult és konok idegenséget árasztó tájban, ha másképp nem lehet, akár egyetlen törékeny fűszálban az Éden egykori arca néz ránk, azon a végzetes helyen is, ahol sorszerű csapások történtek, amelyet a kiontott vér és halálos izzadtság öntözött. A hely neve magába rejti és szétkiáltja sorsát. A táj, az erdő, a patak, a mező és a hegy némán üzen: átkozott legyél ember azért, amit tettél velem.

János-Széll István  ·   4 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Bulányi György: ANDROGŰNOSZ
Bulányi György: ANDROGŰNOSZ
Még gyerekoromban hallottam róla, hogy egyik dialógusában Platón arról számol be, hogy kezdetben gömbalakúak voltunk, s könnyen gurultunk mindenfelé, de az irigy istenek kettévágtak bennünket, s azóta a gömb egyik fele keresi a másikat. S íme, Hamvas Béla Az androgűnosz c. tanulmányában, a kereszténységről beszélő Scientia sacra harmadik kötetében állítja, hogy kezdeti formánk a férfi és nő szétválaszthatatlan egysége volt, s minden bajunk megoldása, ha újra egyek, andrdogűnosz leszünk. 

Faragó Feri  ·   5 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

FARAGÓ FERENC: A POSZTMODERN ÁL-MÍTOSZOK...
FARAGÓ FERENC: A POSZTMODERN ÁL-MÍTOSZOK...
Minden kornak megvan a maga mítosza, mi több mítoszrendszere. Miért lenne ez másként az agyondicsért és agyonszidott korunkban, a posztmodernben? (…illetve már sokak szerint: posztmodern utániban).

Faragó Feri  ·   5 éve   ·   Ez meg az  ·   0  

Odorics Ferenc: Hamvas Béla: posztmodern...
Odorics Ferenc: Hamvas Béla: posztmodern...
Most röviden összefoglaljuk Hamvas Bélának a modernről és a posztmodernről vallott nézeteit. A modern a rossz lelkiismeret jegyében fogant és a hazugságrezsimek szolgálatában áll. A rossz lelkiismeret a behódolás és a korrupcióhoz való alkalmazkodás következménye. A behódolás nem bűncselekmény, hanem botrány. A korrupcióhoz való alkalmazkodás során az ember a lényét feladja, majd elveszti, elmerül a világban. „Semmi sincs közelebb az öngyilkossághoz, mint a világnak való behódolás, ahogy az a pillanatban testet ölt.”

Faragó Feri  ·   5 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Miklóssy Endre: Mi magyarok...
Miklóssy Endre: Mi magyarok...
"A magyar - kinek létét oly sötét titok fedi - vagy nem remél semmit, s a múltban hiszi örökre eltemetve hír- s nevét, vagy a nagy idők folyamától vár lelki sebeire írt, s néha, de csak átfutó csillámként a messzi jövendőben sejti nemzeti fényét s látja megnyílni egét. Vajon az emberiség azon népeihez lesz-e sorozva, melyek előtt a szabadság mindig felejthetetlen probléma maradt, s melyek ekképp csak a' farkasnak függetlenségéig valának képesek felemelkedni, vagy viszont azon nemzetek osztályába jut-e a magyar, melyeknek fő tengelye az anyag, 's csak mindig az anyag, Irgalmas Isten! Ez még mind homályban rejtezik." (Széchenyi István)

Faragó Feri  ·   5 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Weiner Sennyey Tibor: Hamvas kontra Lukács, avagy mi a művészet?
Weiner Sennyey Tibor: Hamvas kontra Lukács, avagy mi a művészet?
Megjelent a Hamvas Béla életműkiadás 26-dik kötete, melynek címe „Művészeti írások I.” – és melyben helyet kapott két olyan fontos szöveg is, mint a Forradalom a művészetben (eredeti címén „Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon”, melyet Hamvas feleségével, Kemény Katalinnal írt közösen), továbbá az itt elsőként közölt „Öt meg nem tartott előadás a művészetről”. A kötetben olvasható még néhány olyan érdekes esszé, mint „Az ikon”, a „Modern szobrászat és művészetelmélet”, a Velázquezről és a kubizmusról írott tanulmányok, végül pedig az európai iskoláról,  Lossonczy Tamásról és Martyn Ferencről szóló cikkek. Itt és most csak két tanulmányról lesz szó. Az egyik a külön könyvként 1947-ben napvilágot látott, mára kultikussá vált tanulmányfüzér, a „Forradalom a művészetben”, melyet – mint közismert – betiltottak, Hamvas Bélát pedig nem sokkal később B-listázták. A másik, az ebben a kötetben napvilágot látott „Öt meg nem tartott előadás...”, melyet nagyon erősen javallok olvasásra, még ha nem is értek egyet minden kijelentésével.

Faragó Feri  ·   5 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

A fejére állt ember - a lét és az élet viszonya
A fejére állt ember - a lét és az élet viszonya
Valamikor időszámításunk előtt 600 évvel, mondja Hamvas, valami történt. Valami végleg és visszafordíthatatlanul megváltozott. Az ember kilépett a létből, és az életbe süllyedt. A létezés, az éberség, az egység érzékelése elsüllyedt a tudattalan világába, és helyére a tulajdonképpeni yin - tudatunk, az alvó érzékelés került. Ez a lesüllyedés és fejreállás határozza meg mai életünket, amelyben az ébrenléti, vagyis nappali tudatunk az alvás - a káprázat tudata, és tudatalattink az, amelynek tudomása és látása van az igazi okokra.

János-Széll István  ·   5 éve   ·   Ez meg az  ·   0  

A játék komolysága - 9 kiemelés a kereszténységről Hamvas Béla nyomán
A játék komolysága - 9 kiemelés a kereszténységről Hamvas Béla nyomán
A játékot komolyan kell venni, mondja Hamvas. A játék komolysága az, ami számít. A komolyság ismertető jegye a megszabadulásért épített életterv. A hosszú távra tervezett létezés. Nem csak pillanatnyi élet. A rövid távon tetszetős dolgoknak szolgálni komolytalanság. Aki a játékot komolyan veszi, az a terhein nem akar könnyíteni. Nem dől be az apparátus könnyítéseinek. Nem szolgálja az élet megnyerésére tett kísérletet. A komoly odaadja az életét valamiért, ami az életnél több. A játék komolysága: a maximális felelősség. A játék komolysága: maximális hűség. A hűség több, mint a hit. A hűség az alapállást felismerni és azt felvenni. Nincs komikusabb annál, mint az élet élvezetét és a könnyítést komolyan venni.

János-Széll István  ·   5 éve   ·   Ez meg az  ·   0  

Kelemen Zoltán: Pokoli riport...
Kelemen Zoltán: Pokoli riport...
„1955-ben egyetlen ember élt Magyarországon, aki Herakleitosszal, Buddhával, Lao Ce-vel és Shakespeare-rel mindenikük anyanyelvén nemcsak beszélgetni, hanem beszélni is tudott volna. Ha az emberi szellem e négy prófétája Tiszapalkonyán szállt volna le a repülőről, s ha megszólították volna az első munkást, s az épp Hamvas Béla lett volna, s miután három éjszakát átbeszéltek volna vele (nappal ugyanis Hamvasnak maltert kellett volna hordania, de lehet, hogy vendégei segédkeztek volna neki) – nos, vajon mit gondoltak volna ezek arról: ha ebben az országban ilyen egy segédmunkás, vajon akkor MILYENEK LEHETNEK az ország ÍRÁSTUDÓI? De szétnézve az országban, mindent megértettek volna.” (Szőcs Géza) 

Faragó Feri  ·   6 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  

Miklóssy Endre: A Karnevál filozófiája
Miklóssy Endre: A Karnevál filozófiája
Volt szimatuk azoknak a könyvügynököknek. Generációkon át látták el könyvek­kel a vidéki értelmiséget - papokat és orvosokat, jegyzőket és tanárokat -, és 1947-ben már tisztában voltak azzal, mi következik. Üzlet is volt az a végkiárusí­tás, de annál jóval több is: megmenteni az ítéletre váró könyveket, és szellemi mu­níciót adni egy ki tudja, milyen hosszú, talán világkorszaknyi időre. Vízözön az is, amire Hamvas Béla készül a Száz könyv képzeletbeli, és az OffIcina, a Bibliotheca, az Egyetemi Nyomda sorozatainak valóságos gyűjtemé­nyével. Így kerülhetett például az én kezembe apám könyvtárából Kung Fu Tse Lun Yü című kicsi kötete (fordította, és bevezetéssel ellátta Hamvas Béla). Azidőtájt a magát dialektikusnak nevező gondolkodás járta. (Máig sem tudtam eldönteni, hogy a csodálatos metamorfózis miatt sajnálkozzam-e Hegelen, vagy kárörvendjek rajta.) Eszerint egy szó mindig éppen azt jelenti, amit ő tulajdonít neki. Nem egyszerűen az ellenkezőjét, ahogyan Orwell, a new speech fogalmának megalkotója hitte - ez már végzetes megcsontosodás volna -, hanem bármit.

Faragó Feri  ·   6 éve   ·   Hamvas Béla  ·   0  
  • Bejelentkezés




    Automatikus bejelentkezés


    Regisztráció  |  Elfelejtettem a jelszót
  • Jelszó kérése
    Egy új jelszó lesz generálva és elküldve a beírt e-mail címre,
    amelyet belépés után a saját fiókom menüben bármikor megváltoztathatsz.



    Belépés  |  Regisztráció